12 BIEG

  • EUR 4.68
  • GBP 5.44
  • CHF 4.77

Daimler Mercedes: dynamiczne wzrosty wymagają odważnych zmian

Krzysztof Bereda, Head of Own Retail Trucks

Rynek pojazdów powyżej 3,5 t rośnie w tempie do tej pory nieznanym. Tak dynamiczne zmiany wymagają reorganizacji struktur w firmach dostarczających samochody ciężarowe.

 

Tempo, w jakim polskie firmy rozbudowują swoje floty ciężarówek, jeszcze nigdy nie było tak szybkie. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego poinformował o kolejnym miesiącu dynamicznych wzrostów – w kwietniu zarejestrowano w Polsce 3166 samochodów ciężarowych, co jest wynikiem o 241 proc. lepszym niż w 2020 r. I nie jest to kwestia wzrostów po pandemii. Biorąc pod uwagę same ciągniki siodłowe, w kwietniu 2021 r. zarejestrowano ich 2551 egzemplarzy. W tym samym miesiącu w ostatnich latach rejestrowano 1527 sztuk (2017 r.), 1928 (2018 r.) i 2196 (2019 r.).


O dynamicznych zmianach na rynku świadczą też wyniki sprzedażowe Mercedes-Benz Trucks. W tym roku w kwietniu, biorąc pod uwagę ciężarówki powyżej 3,5 t, sprzedaż wzrosła o 277 proc. względem analogicznego miesiąca w ubiegłm roku. W niespotykanym tempie rośnie też liczba firm zajmujących się transportem międzynarodowym. Biorąc pod uwagę okres od stycznia do kwietnia 2021 r. przybywało ich średnio 400 miesięcznie, czyli czterokrotnie więcej niż średnia notowana od 2004 r. – roku wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.


Tak dynamiczne zmiany rynkowe wymagają nowego sposobu zarządzania i reagowania na potrzeby branży. I w Polsce, i w całej Europie.


Wielkie zmiany w Daimlerze od 1 czerwca


Od 1 czerwca 2021 r. punkty dealersko-serwisowe w Europie, których właścicielem jest Daimler, czyli producent samochodów ciężarowych marki Mercedes-Benz, będą zarządzane bezpośrednio przez Own Retail Europe - organizację wydzieloną w centrali Daimler. Będzie ona w pełni dedykowana bezpośredniej obsłudze klientów w zakresie sprzedaży i serwisu pojazdów ciężarowych.


W Polsce są 3 punkty, których właścicielem jest Daimler. Mowa o Mercedes-Benz Trucks Warszawa z lokalizacją w Emilianowie i Siedlcach oraz Mercedes-Benz Trucks Sosnowiec z lokalizacją w Będzinie. To właśnie one zostaną podporządkowane nowej strukturze i będą działać w ramach Mercedes-Benz Trucks Retail Polska, które stanie się częścią europejskiej sieci dystrybucji i serwisu pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz.


- Dotychczas funkcję nadzoru nad naszą działalnością sprawowała spółka Mercedes-Benz Trucks Polska, czyli importer i generalny dystrybutor pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz i Fuso na Polskę, który zarządza dystrybucją tych pojazdów oraz części zamiennych do nich na rynku polskim. Działalność spółki ma charakter hurtowy – tłumaczy Krzysztof Bereda, Head of Own Retail Trucks - My jako Mercedes-Benz Trucks Retail Polska każdego dnia mamy bezpośrednie kontakty z klientami, którzy są ostatecznymi użytkownikami pojazdów i odbiorcami naszych usług. To my jako pierwsi wiemy jakie są potrzeby, co wymaga wsparcia. To od nas oczekuje się bardzo szybkiej reakcji na zgłaszane potrzeby. Specyfika naszej codziennej pracy jest przez to nieco inna niż praca w centrali. W związku z tym zmiana organizacji zarządzającej na taką, która, jak my, jest w 100% dedykowana do tego, co się dzieje na poziomie naszej działalności jako dealera i serwisu, jest korzystna. Powoduje, że wszyscy żyjemy tymi samymi tematami, szybko rozumiemy problemy, potrzeby klientów lub wyzwania jakie przynosi codzienna działalność. W całości skupiamy się na doskonaleniu naszej pracy i oferty na poziomie bezpośrednich kontaktów z klientami – dodaje.


Zmiany organizacyjne, które zaczną obowiązywać od 1 czerwca, zostały zapoczątkowane już kilka lat temu projektem „customer dedication”, któremu przyświecała idea bycia jak najbliżej klientów. Projekt doprowadził do zmian organizacyjnych w Daimlerze na całym świecie. Powstały wydzielone struktury dedykowane osobno samochodom osobowym, dostawczym i ciężarowym. Każda z nich, począwszy od produkcji, poprzez dystrybucję i serwis, w całości skupiała się tylko na potrzebach klientów związanych z danym obszarem.

 

 

Więcej salonów sprzedaży, jeszcze łatwiejszy dostęp do serwisu


- Aby dostarczyć naszym klientom najlepszy produkt i najlepszą usługę, niezbędne jest pełne skupienie na jednym obszarze i budowanie w tym obszarze wiedzy i kompetencji. Teraz idziemy krok dalej – nastąpi prawne rozdzielenie Daimlera na spółkę zajmującą się samochodami osobowymi i dostawczymi oraz na spółkę zajmującą się ciężarówkami i autobusami. Da to obu podmiotom pełną niezależność w podejmowaniu decyzji, które będą w pełni nakierowane na potrzeby ich klientów. W te zmiany wpisuje się też zmiana związana z Mercedes-Benz Trucks Retail Polska, która jest konsekwencją zmian na poziomie Daimlera – wyjaśnia Krzysztof Bereda.


Co zmiany w strukturze Mercedes-Benz Trucks Retail Polska oznaczają dla klientów? Jeszcze większe skupienie na ich potrzebach i jeszcze lepsze dopasowanie oferty do dynamicznie zmieniającej i rozwijającej się branży TSL. W planach spółki jest rozwój sieci dealerskiej i serwisowej – powstaną nowe punkty usługowe, w których klienci będą mogli skorzystać z serwisu i doradztwa w zakresie zakupu najlepszego dla ich biznesu samochodu ciężarowego.

Udostępnij:

Zapisz się do naszego newslettera